Antropologi:
Videnskab der beskæftiger sig med mennesket, dets kultur og sociale liv (den danske ordbog)
At skabe
antropologisk viden om børn
Antropologisk forskning
af børns liv er en videnskabelig tilgang, der stræber efter indkredsning af de
mange forskellige forhold, der spiller ind for børns ageren, forståelse og
udvikling i konkrete situationer.
Med udganspunkt i
antropologien, og med videnskabsteoretisk tilgang opridser teksten, hvad
begreberne feltarbejde, deltagerobservation, refleksivitet, barneperspektiv og
kontekst lægger op til.
Begrebet feltarbejde: At få
indblik- gennem deltagelse- i menneskers handlinger og forståelser samt at
begribe de mønstre og logikker, der kan forklare dem gennem observation og systematisk
reflektion over det iagtagende.
Antropologisk
viden skabes på baggrund af tilstedeværelse i feltet. Her indgår man i en
længere periode i sociale situationer og opbygger relationer til gruppen, man
forsker omkring. Feltarbejde kræver et længere ophold på stedet for at få det
mest optimale og bedste grundlag for forskningen. Forskningen kræver indlevelse
i feltets hverdagsliv, hvorpå man får indblik i gøremål, der ikke er styret af
bevidste overvejelser, men nærmere de sociale logikker i feltet.
En vigtig faktor
i feltarbejde er at kunne undre sig. Efterfølgende undersøger man baggrunden
for sin undren gennem spørgsmål til det iagtagede. Dette giver anledning til
nye undersøgelser og undren over nye reflektioner over sammenhænge.
Metoder der
bruges i feltarbejdet udvikles undervejs. Gennem tilstedeværelse i feltet
bliver man opmærksom på flere forhold der bla. har betydning for gruppens
ageren, der igen kræver andre metoder til at få viden om feltet på.
Feltarbejde forgår
både hjemme gennem litteratur om feltet og ude gennem deltagelse i praksis.
Udfordringen i det hjemmlige feltarbejde
er den fornødne distance til feltet, hvorimod udfordringen i praksis
beror på at blive fortrolig med andre tankegange og levevis, og om hvorvidt man
er blevet fortrolig med dette.
Deltagerobservation: Deltagerobservation betyder både at få en
forståelse for sammenhænge og samtidig at kunne tage afstand til sig selv og
egne værdisæt. I observationerne bestræber man sig på at finde ud af, hvorfor
gruppen gør, som de gør ud fra deres egne præmisser, motiver og kulturelle
værdier i deres samfund. Ved forskning er det vigtigt at kunne forstå
forholdene for dernæst først at kunne vurdere mere neutralt.
Refleksiv tilstand: Refleksiviteten danner grundlag for at kunne håndtere
balancen mellem nærhed og distance i feltarbejdet.
I etnografiske
observationer kan tolkninger ikke undgås.
Her består den reflektive udfordring i åbenhed overfor forskellige
fortolkningsmuligheder og kontinuerlig dialog mellem materialet, feltarbejdets
proces samt fortolkninger man har lavet i observationerne.
Konstruktionen af et barneperspektiv: Børneforskningen
har tidligere båret præg af det enkelte individ og barndommens generelle
betingelser. Etnografisk forskning har fokus på børns handlemåder, relationer
og udtryksformer i deres samfund.
Den antropologiske tilgang er ikke rettet mod
et bestemt barneperspektiv. Vi kan gennem forskningen få indsigt i børnenes
verden. Ideen bag antropologisk forskning er at overskride de lokale
perspektiver, der ligger til grund for levede liv. At kunne tolke børns udsagn
og handling sociologisk, kulturelt og biologisk. Analysen bruges til at
identificere generelle mønster og rationaler i barnets handling samt
beskrivelse af sammenhænge derpå i forhold til samspillet med andre mennesker
Analyse af kontekst: Konteksten
indeholder forskellige elementer, der har betydning for barnets adfærd, men det
er ikke forudbestemt hvilke faktore, der har størst betydning for denne. Dette
skal i forskningen undersøges og kræver
åbenhed overfor mange sammenhænge, der kan være relevante for analysen af de
undersøgte børn.
Antropologisk viden om børn: I dag
inddrages børn i forskningen, og herigennem får vi helt andre typer viden om
børns liv i konkrete sammenhænge. Antropologisk børneforskning er en
samfundsanalyse, hvor fokus er forholdet mellem individets egen opfattelse,
handlinger, muligheder samt observationer i hverdagslivets interaktioner,
fysiske omgivelser og sociale betingelser. Dette bidrager til vores teoretiske
fortolkninger af så vel børns sociokulturelle livs omstændigheder, kulturelle
forestillinger og værdier.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar