fredag den 8. februar 2013

Resume af tekst 1, Børns mundtlige legekultur


Børns mundtlige legekultur s.268-284 Dansk, kultur og kommunikation, Morgens Sørensen 3 udgave 2012

Børns egen legekultur foregår børn og børn imellem uden indblandning af voksne. Den spejler tidens budskaber og fænomener og ændrer sig i forhold til tidens samfund.Den mundtlige legekultur er baseret på mundtlig leg og fortælling. Her består drivkraften for børnene i at tilegne sig sprogets muligheder i sprogglæden og fællesskabet med de andre børn.
At kunne deltage i mundtlig legekultur kræver et godt kendskab til sproget, improvisation og leg med ordene samt at børnegruppen har fælles referencerammer. Kan børnene beherske sproget og dets facetter, kan det tilmed give magt og indflydelese i børnenes sociale fællesskab. Det giver anderkendelse, hvis man er god til rappe replikker og kan komme med sjove bemærkninger.
Sprog og fortællinger giver børn mulighed for at kunne forholde sig til sig selv og omverdenen. Ved at fortælle sjove, dramatiske historier med gestik og forskellig tonelejer øver børnene deres sprogbrug og humoristiske sans og fastholder deres tilhører.

Gåder og gådevitser forudsætter et godt kendskab til sproget, den logiske sans, fantasi og viden om verden. De er kreative og humoristiske.

Gyserfortællinger er bygget op omkring spændning. Det er fiktive og dramatiske fortællinger der fortælles som om fortælleren selv har oplevet det.

”Alle børnene” genren dukkede op i 1990-erne. Denne ligger op til improvisation og skabelse af nye udtryk. Den har en vild, overraskende og skør karakter. Desuden leger børnene med denne genre også med forskellige tabuemner som f.eks død og voldtægt.

Parodier ligger op til at kunne aflure spidsfindigheder og imitere en situation eller en person. Her er brug af mimik og gestik en vigtig faktor.

Rim og remser har en enkel rytme og bruger forskellige rim –former.  De voksne virker som formidlere der inspirere børnene til selv at rime videre.  Rim og remser kan gennem deres formelkarakter tilpasses og fornyes til nye formål og situationer.

Børn bruger sprog og leg på mange forskellige måder, hvilket også fortæller noget om deres legekultur. Herved er det nødvendigt at pædagogen tilegner sig kendskaber til disse for at kunne forstå børnegruppens liv og fællesskab. Dette muliggøre det for pædagogen at kunne støtte børnene optimalt i deres legekultur. Det er vigtigt at børnene får rum til at udvikle deres egen legekultur uden afbrydelser. Pædagogen kan gennem viden om deres legekultur tage stilling til om børnene har brug for at lege i fred eller om det er udviklende at understøtte legen og udfordre legen, gennem inddragelse af f.eks flere børn i legen eller præsentation af nye genre for at udfordre sproget. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar